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Mander Organs

john carter

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    I caught the bug at a very early age from the harmonium in my great aunt’s living room. Attempts to lull me to sleep with Vierne’s Berceuse were pointless because I was so excited by the wheezing monster. Studied piano and cello, but preferred choral singing as it was a much more sociable pursuit and gave me more access to the organ. In the early sixties I had a job interview at Compton, with a view to working on the design of electronic instruments, but had a better offer from a well-known broadcasting organisation, where I remained for the following 35 years. Favourite composer – Franck. Inspiration – Fernando Germani. Now, sadly, on my own I find music is a great comfort, especially late in the evening, when I can turn down the volume so as not to disturb the neighbours and lull myself to sleep with Vierne’s Berceu…zzz.

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  1. I am very shocked to hear this news. I only knew of David through this forum but, without doubt, he was a source of exceptional knowledge. My heart and my prayers go out to his family and friends.
  2. We often use the turn of phrase "It has all the bells and whistles" for a complex machine. This remarkable organ appears to have more bells and whistles than you "can shake a stick at"! I wonder what happens if you shake a stick at the touch screen? It's fascinating, but I do wonder how much of it will ever actually be used?
  3. Pierre Lauwers has been posting on Facebook in the past 24 hours, so that may be the best way to contact him.
  4. As a Compton enthusiast, I greatly regret that this instrument has not been saved, but I have been involved in projects to remove asbestos from a number of places, and I must advise that it is a material that must be treated with the greatest respect. Some types of asbestos are more harmful than others and in some places it may have degraded or been damaged since it was put in. You would be amazed how far microscopic fibres can travel and it is essential to test all areas for contamination before making decisions. Was there any asbestos sound deadening on the blowers or in the cable ducts? I am sure at least some of the pipework could have been cleaned, but at considerable cost as it would require specialist effort. However some parts of the action would be very difficult to make safe. It is essential not to take risks. Despite taking all normal precautions, I know from personal experience that even one fibre deep in the lung can cause life-threatening health problems. I was fortunate that the problem was spotted at an early stage by a radiologist looking for something else, but the subsequent treatment was not one I would wish others to experience.
  5. I am sad to report the death of Pierre Pincemaille aged 61. Here is the announcement by his wife: J’ai l’immense tristesse de vous informer que Pierre Pincemaille nous a quittés cette nuit, vendredi 12 janvier, victime d'un cancer du poumon qui l'a emporté en 3 mois. À tous ceux qui ont connu le musicien, le pédagogue, l'ami, le membre d'une famille aimante et unie, je veux dire le privilège d'avoir vécu 30 ans avec cet être exceptionnel. Ce fut un challenge au quotidien que de suivre un homme passionné, excessif en toutes choses, généreux, exigeant, engagé, dérangeant souvent... mais aussi une vie riche de complicité, de projets communs, de voyages, de rencontres rendues possibles grâce à lui. Je suis heureuse d'avoir, avec lui, organiste liturgique à nul autre pareil, embelli "notre" cathédrale de Saint-Denis de la musique qu'elle mérite et d'un répertoire à la mesure des 600 fidèles chaque dimanche matin, et des rois de France qui y reposent et attirent les touristes en nombre. J'ai toujours pensé que ce poste était fait pour lui, amoureux de l'Histoire de France, de l'architecture gothique et des belles liturgies. Il voulait reproduire dans "sa" Cathédrale ce qu'il avait connu à Notre-Dame avec le grand Pierre Cochereau. Je suis chanceuse d'avoir, avec lui, concertiste infatigable, parcouru le monde de l'Ouest des USA au Japon. Ne manquait que l'Australie... Ce fut l'occasion de concerts mémorables. Pierre adorait partir en tournée. Chaque orgue était une nouvelle rencontre. Il avait cette capacité à très vite "faire connaissance" avec un instrument, en faisant abstraction de celui qu'il venait de jouer la veille. Sa plus grande fierté était d'entendre l'organiste qui l'invitait lui demander ses secrets de registration pour faire sonner son orgue au mieux... Je suis fière du pédagogue qu'il était, soucieux de ses élèves, ne les lâchant jamais, les menant avec hargne jusqu'au succès ! Combien sommes-nous (j'en fais partie) à avoir bénéficié de son enseignement, à Poitiers, Chatellerault, Saint-Germain, Saint Maur, Paris, Lyon, Rosny, Brest, Conflans... Professeur depuis 1980, il a d'abord enseigné l'accompagnement, puis l'écriture, l'orgue enfin. Dans cette discipline (pas sa préférée, si ce n'est qu'elle a permis notre rencontre...) il lui a fallu du temps pour accepter d'enseigner l'art de l'improvisation. Il ne voulait pas donner ses "trucs", conseillant au prétendant à l'improvisation de simplement l'écouter, comme il l'avait fait lui-même avec Pierre Cochereau. S'il était doué, le reste viendrait naturellement... Il s'était résolu pourtant, il y a une quinzaine d'années, à transmettre son savoir-faire, assurant ainsi une filiation Pincemaille dans cette grande tradition de l'école d'orgue française. Pierre se disait musicien, avant d'être organiste. Sa Culture musicale, et générale, était immense et faisait l'admiration de tous. La présentation qu'il faisait de ses propres concerts, les anecdotes concernant les compositeurs et leurs œuvres, comblaient immanquablement son public. Sa préférée : la mort de Louis Vierne à ses claviers. Il ménageait le suspense en racontant, au présent, comment le célèbre organiste de Notre Dame avait rendu l'âme en jouant une note de pédale que tous, en bas, avaient pris pour le début de l'improvisation... Pierre aurait aimé un départ théâtralisé de ce genre, et nous sommes plusieurs à l'avoir craint lors de son récital anniversaire du 5 novembre dernier, ses 30 ans de tribune à Saint-Denis. Cet après-midi là, très symboliquement, ce sont les 4000 tuyaux du grand Cavaillé-Coll qui ont soufflé à travers ses poumons. Il n'y a pas d'autre explication à ce moment de grâce extraordinaire. Il nous faisait ses adieux, et nous offrait en cadeau cette grandiose Messe de Vierne et ses 3 motets, tout juste achevés, aussi la pièce en sol de Bach symbolisant, à son sens, les 3 âges de la Vie. Pierre était Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres, Chevalier des Palmes académiques, Chevalier de l'Ordre de Saint Grégoire le Grand. Ces trois médailles sont le reflet d'une carrière professionnelle diversifiée longue de 40 années : organiste et concertiste, enseignant musicien, musicien au service de l'Église. Une carrière riche de rencontres avec des mélomanes dans le monde entier, des élèves poussés à l'excellence, des prêtres devenus ses amis. Sans pour autant combler l'éternel insatisfait qu'il était... Sa musique me manque déjà : ses improvisations dominicales à Saint-Denis, l'interprétation magistrale de ses compositeurs favoris : Bach, Franck, Vierne, Alain, Duruflé. Il nous reste de lui tous ses enregistrements, et le souvenir éphémère et précieux de ses improvisations, brillantes, généreuses, émouvantes, maîtrisées mais imparfaites... à l'image de l'homme qu'il était. Merci pour tous les messages que vous lui avez adressés ces dernières semaines. Messages si précieux de soutien, de reconnaissance, d’amitié, de fidélité. Ils l’ont aidé à nous quitter, heureux du chemin parcouru. Pierre venait d’avoir 61 ans. Anne-France
  6. Colin, I'm sorry, perhaps I was being a bit prickly. Of course, any of us is free to comment on what we see and hear, but I think criticism needs to be fair. Personally, I was happy with the tempo and some of the rubato may have been the result of thinking time in an "off the cuff" performance. Out of interest, I listened to my own recording of the piece and the speed was much closer to that of Pierre-François than the other example you linked to. But then I too am an amateur, so my opinion isn't worth much. Perhaps it is a sign of getting old (and deaf), but when I listen to what I did in years gone by, I am appalled by the way I used to rush things and didn't give the music time to sing.
  7. Mr Pykett, I must disagree with your opinion. I think for an ad-hoc performance, from memory, by an amateur player, this was extremely good. Pierre-François is the very talented protégé of Daniel Roth and I believe his mentor advised him well on the interpretation of this piece. The tempo may not be to your taste, but I think that was all you needed to write. I feel that to rubbish it in such a pompous manner was unnecessary, bordering on rude.
  8. The replacement of the Zürich Tonhalle organ has been controversial, with some 2000 signatures on a petition to save it, but Jean Guillou's design was thought by some to be unsatisfactory when working with an orchestra. The new 70 stop instrument by Kühn is at the planning stage and should be completed in the late summer of 2020 when the refurbished Tonhalle re-opens. It is to be hoped that a good home will be found for the Kleuker-Steinmeyer.
  9. In reply to Peter Allison, no it wasn't an assistance dog, just an apparently ordinary pet - but obviously one with good taste in music! It just made me smile that the animal was so calm, even when the horizontal "Spanische Trompet" was sounding at full volume. The recital was well attended. Apart from a few of student age, most present were 50 plus. I didn't count, but noticed that women outnumbered men, whereas I tend to notice the opposite at recitals in the UK.
  10. At a recital in Zurich Grossmunster today, I was apprehensive when I saw that an audience member was accompanied by his dog. Gregor Ehrsam, organist of Liebfrauenkirche in Zurich, perfomed an excellent programme of Guilmant and Vierne, that worked remarkably well on the Metzler organ - not the obvious choice of repertoire for that instrument. Throughout, the dog sat quietly and apparently appreciatively!
  11. I am sad to note the death of Suzanne Chaisemartin on 8th July 2017 at the age of 96. A brilliant performer and teacher - and a delightful lady!
  12. The problem with modern hearing aids, expensive or otherwise, is the inherent shortcoming of all digital devices - delay. Any sound heard directly arrives early compared to that through the aid. I find the only answer is to remove my hearing aids before listening to music or playing.
  13. And I object to you saying that the technicians didn't care, when you are in no position to know. I will say no more on the subject.
  14. I accept that the broadcast in question was a bit shaky operationally. What I objected to in Dr Wyld's response was that this was typical of the BBC screwing up musical balance. In general, I believe the technical and operational standard is pretty high.
  15. It was a Divine Service of Worship. For me, that was and always will be the most important thing. The closing voluntary, however grand, is secondary. And yes, that is my "mentality" as you so charmingly put it.
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